Siem reap

11 november 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Hallo mensen,

Een groet vanuit het bloedhete Phnom Penh. Gisteravond zijn we aangekomen voor ons korte bezoekje aan de hoofdstad van Cambodja. De enige rede waarom we hier zijn is omdat the killing fields hier vlakbij te vinden zijn, want voor de rest hadden we deze smerige stad graag overgeslagen. Weer een typische overbevolkte Aziatische stad, met minstens net zoveel tuktuks en langs de weg liggende vuilniszakken als inwoners. Zoals onze trouwe lezers al wisten, was siem reap onze eerste stop in Cambodja, wat echt enorm goed beviel. We zijn hier 6 dagen gebleven, en ook 6 dagen in een en hetzelfde hostel, maar dat komt zometeen. Eerst willen we ons graag nog even beklagen over de helse rit waarmee we vanaf Bangkok zijn gekomen. Afgezien van het feit dat we veel te veel hebben betaald (eigen stomme fout), werd ons een tourbus met wifi beloofd. Echter hebben we 80% van de reis in een soort stadslijnbus gezeten, over een weg die je in Nederland nog wel eens vlakbij een boerderij vindt, alleen was dat hier dan de plaatselijke snelweg. We hadden de pech dat we achterin zaten, oftewel 6 uur lang heen en weer geslingerd worden en bukken om niet je hoofd te stoten. Vervolgens werden we 1 km voor de grens afgezet bij een hutje, waar op het eerste oog hele vriendelijke mensen ons gingen helpen met het visum etc. Jorn en ik werden apart genomen van de groep, en moesten even gaan betalen en dan regelde hij het wel. We vertrouwden het niet en wouden eerst overleggen met de groep, en al gauw sloeg de sfeer een beetje om toen we naar buiten liepen om te overleggen. Een Australisch meisje, die ons hier ook al voor gewaarschuwd had, ging gelijk naar ze toe en ging fel tegen de mannen in. Ze waren lang zo vriendelijk niet meer, en dreigden ermee dat de bus die ons na de grens naar siem reap zou brengen eerder zou vertrekken. Het meisje was niet onder de indruk en beval de man ons naar het busje te brengen, en riep er nog even een welgemeende "fuck you!" achteraan. Terwijl de rest van de groep het meisje volgde en de bus instapte ging de man nog even tekeer tegen ons hoe dom we wel niet waren. Vervolgens bij de grens bleek het inderdaad allemaal reuze mee te vallen, en was het gewoon een toeristen scam. Het meisje vertelde ons dat ze eens gescamd was voor 250 dollar, dus dat ging haar nooit weer gebeuren, dat hebben we gemerkt.. Bij de grens moesten we een hoop papierwerk invullen en vooral heel erg lang wachten. We hebben al met al 3 controleposten doorlopen en hier ongeveer 2,5 uur over gedaan. De bus stond er gelukkig nog en we werden door de stromende regen naar siem reap gebracht. Het pad naar het hostel toe beloofde niet veel goeds, aangezien het sterk leek op de landweggetjes waar ik zojuist over sprak. Aan het eind van de weg konden we amper geloven dat dit het hostel was, we betaalden welgeteld 6 euro per persoon per nacht, en voor deze luxe zou je in Nederland minimaal 100 moeten betalen. Een zwembad, hangmatten en zitzakken overal, een prachtige badkamer met regendouche en bluelights, en zelfs een bad op het balkon. In het hostel hebben we ons zo vermaakt met alle mensen, dat we de eerste 3 dagen het hele centrum niet hebben gezien. Dag 4 stonden we 04:30 klaar om opgehaald te worden voor de zonsopgang bij Angkor wat, de trekpleister van Cambodja. Het is ongelofelijk dat daar elke ochtend bij zonsopgang rond de 500 man (tegen 37 dollar per kaartje) naar binnen gaan om foto's te maken. We hadden een slechte dag want het was bewolkt, geen zonsopgang helaas. We hadden een tour langs 7 of 8 tempels, stuk voor stuk echt heel erg mooi! Jorn trof het al helemaal niet, aangezien hij waarschijnlijk iets verkeerds gegeten had, waardoor hij de hele dag misselijk was en amper een stap kon verzetten. Voor de rest is ons visum voor Vietnam binnen en hebben we een vlucht geboekt voor 24 november vanaf Phnom Penh naar Ho Chi Minh. Morgen vertrekt onze bus om 08:00 naar koh rong, een eiland aan de zuidkant van Cambodja. Dit was het alweer, we gaan nu de killing fields binnen.

1. Afina Smit:
    13 november 2017
    Wat weer een indrukwekkend tripje. Mazzel voor jullie dat er iemand in het busje zat met ervaringen met grenscontroles. Lijkt alsof je in dat soort landen altijd maar op je hoede moet zijn. Nog een wonder dat er nog geld over is bij jullie. Maar goed..de prijzen vd hostels zijn dan ook echt om over nr huis te schrijven. Wat een luxe voor zo weinig geld.
    Fantastisch dat jullie zo actief zijn..je dompelt je echt onder in de Aziatische cultuur. Wat zal dat wennen zijn, om over een tijje weer in Nederland te zijn. Gisteren zijn we hier nog net niet weggestroomd..pffff wat een regen zeg..een mistroostige toestand hier. Wij genieten , terwijl we ons naar ons werk slepen, van de humoristische verhalen. Blij dat het jullie zo goed gaat. Morgen gaat Michelle voor 2 weken nr China..terwijl ze samen met Robin pas terug is uit Barcelona. Wij doen hier niet anders dan afscheid nemen en begroeten. Maar..in het voorjaar hopen pap en ik weer samen op pad te gaan. Nu de kaarsjes aan, borrelen en series kijken. En..onder het dekentje op de bank.
    Een hele jaloerse knuffel uit Appelscha
    Mam/Afina
  2. Jetty:
    21 november 2017
    Wat een prachtige verhalen! Uit jullie verhalen hoor ik wel dat het indruk maakt... geniet ervan
    Liefs van ons allemaal