Melbourne Sydney

23 januari 2018 - Bermagui, Australië

Hallo mensen,

Op de 11e is jorn aangekomen in Melbourne. Bij de redder in nood, de Aldi, hebben we wat eten voor de daaropvolgende dagen ingeslagen. De eerste dagen hebben we een strikt cornflakes, tonijn, water en brood dieet gevolgd dus qua kosten viel het allemaal mee, ook in het goedkoopste hostel van Melbourne slapen helpt zeker. Wat echter niet helpt is op je eerste dag in Australië je portemonnee kwijtraken met daarin 2/3e van je totale vermogen, goed gedaan jorn. Die avond hebben we last minute de trein gepakt naar cranbourne, waar jorn via couchsurfing een man had leren kennen waar we 4 nachten konden slapen. Het is gewoonlijk om dan iets terug te doen in de vorm van koken of huishoudelijke klusjes. Op meerdere keren aandringen bleef deze man "George" echter zeggen dat ie geen klusjes voor ons had, hij had zijn gras altijd tot enkelhoogte staan zonder te maaien blijkbaar. Het was op zijn minst een vreemde man, hij had al aangegeven dat hij biseksueel was, en de term "Gender queer" voor zichzelf gebruikte. We mochten hem dan ook geen man of dude of iets noemen want "hoe kunnen jullie nou weten dat ik een man ben?" apart maargoed je bent in zijn huis dus het zal wel. Na 4 dagen wouden we graag door, en een baan vinden lukte nog niet echt in en rondom Melbourne. Via via kregen we een nummer van een man met een verhuisbedrijf in Sydney. Deze hebben we opgebeld en hij zei vreemd genoeg meteen dat hij wel een slaapplek voor ons had en waarschijnlijk wel werk. Aangezien we toch naar Sydney wilden zijn we de volgende dag maar die kant op gegaan. Op Facebook had een Nederlands meisje net een oproep geplaatst dat ze 2 plekken over had in haar campervan die ze gekocht had en gezelschap zocht, ideaal dus. We hebben in totaal 4 dagen over de 1000 km gedaan en het was echt fantastisch. Elke dag dik 35 graden en langs de kust en door nationale parken heenrijden. Savonds zochten we een free campspot op, waar Australië vol mee zit. Vaak was dit ergens in het bos, kampvuurtje aan biertje erbij, genieten. Ondanks de waarschuwingen over de grote afstanden tussen verschillende tankstations is het ons natuurlijk toch overkomen om met een lege tank naast de weg te komen staan. We hadden het geluk dat we precies bij een boerderij stil kwamen te staan, en van de beste man kregen we genoeg benzine om het volgende tankstation te halen. Op de laatste dag bedachten we dat het wel redelijk vaag was allemaal, we wisten letterlijk alleen dat het om een verhuisbedrijf ging. Het feit dat we zijn naam niet eens wisten zei al genoeg over hoeveel er fout kon gaan aan het plan. We belden hem op en hij stuurde ons het adres van zijn huis in Sydney. Bij aankomst was het net zo vreemd als verwacht. De man bleek rond de 60 jaar oud te zijn, en waarschijnlijk door een portie alcohol kwam hij nogal moeilijk uit zijn woorden. Daar zit je dan bij een random Australische man aan tafel, die maar blijft praten over boeiende dingen als zijn vrouw die op biologische wijze hoedjes maakt van stro, of welke componist de muziek heeft gemaakt die door de kamer klonk, terwijl je eigenlijk heel graag wil slapen. Wat het nog leuker maakte was het feit dat hij tussen zijn verhalen af en toe stil viel en na 20 seconden stilte vroeg wat hij ook alweer aan het vertellen was. We hebben maar gauw een bed opgemaakt, hebben de man vriendelijk bedankt voor de gastvrijheid en zijn gaan slapen. De volgende dag was het gelukkig beter, en konden we enigzins een normaal gesprek met de man voeren, al blijft ook dit een vreemde🐦. In ruil voor de slaapplek hebben we wat huishoudelijke klusjes voor hem gedaan, zo hebben we de eerste dag de enorme bende in zijn huis maar even onder handen genomen, met 2 man 2 uur schoonmaken en het leek, als je de opgestapelde dozen, kleding en kinderspeelgoed even vergat, op een net huisje. De 3e dag vroeg "Andrew" of we zijn bbq konden schoonmaken, simpel klusje zou je denken. Met zijn tweeën zijn we zonder overdrijven 5 uur bezig geweest met de smerigste barbecue ooit, vandaar dat we ondertussen maar een beetje naar een hostel aan het zoeken zijn. Het is wel een erg vriendelijke man, hij liet ons zonder eerdere kennismaking in zijn huis slapen, en we kunnen hem helpen bij verhuisklussen. Het werk kan komende donderdag waarschijnlijk van start gaan, dus klagen mogen we dus zeker niet. Jorn heeft al een dagje geholpen en nu is het hopen dat we een beetje veel kunnen werken de komende tijd. Het leuke is dat het er uiteindelijk op neerkomt dat we een stuk minder uitgeven dan in Azië, terwijl het hier minstens 3 keer zo duur is. Vanaf vrijdag zullen we eraan moeten geloven en in een hostel moeten slapen, verder vooral genieten van het mooie weer en het mooie Sydney👌.

👋👋

1. Gerard:
    23 januari 2018
    Wat een geweldig verhaal ,het leest als een spannend boek. Succes bij het vervolg bij jullie geweldige reis.
  2. JP:
    23 januari 2018
    "De avonturen van Jörn en Jorn". Titel van een mooi avonturenboek. Of van een goed bekeken vlog (ook een manier om geld te verdienen).
    Onvergetelijke dingen... Wat gaaf om nu al te weten, dat je deze ervaringen en belevenissen nooit (!) meer gaat vergeten. Lekker doorgaan samen.
    Veel plezier, geniet en leer!
  3. Tiny:
    23 januari 2018
    Inderdaad , een geweldig verhaal! Je schrijft super leuk Jørn! Hoop dat jullie nog een "echte" baan vinden. Geniet, doe voorzichtig, liefs beppe van Fleur
  4. Joelca:
    23 januari 2018
    Ha Jörn en Jorn, wat weer heerlijke verhalen schotelen jullie ons voor. Ik zal Sonja Bakker inlichten over het nieuwe dieet..We krijgen zonprachtig inzicht in het leven, ontberingen, levenslessen en ervaringen van backpackers anno 2018. Prachtig om te lezen hoe jullie de kansen benutten die zich aandienen zonder dat je weet waar dit toe leidt. Hopelijk is het jullie gegund om nog ff lange tijd samen op ontdekkingstocht in Australië te zijn.
    Tip... Goed insmeren met zonnebrand !
    Have Fun!!
  5. Afina Smit:
    24 januari 2018
    Lieve mannen,

Tja..dan zie je maar weer dat gratis slapen toch niet helemaal voor niets is. Gelukkig heeft Jorn inmiddels wel wat ervaring met BBQ's schoonmaken...
    Als ik dit verhaal zo lees bedenk ik me dat het best ideaal voor jullie zou zijn om in een camper rond te trekken..je eigen huisje..wisselende omgeving en vakantiegevoel. Maar goed, eerst nog maar even aan t werk om de boel te bekostigen.
    Ik begrijp dat jullie leven zeker niet altihd gemakkelijk is momenteel. Maar..weet zeker dat jullie je dit altijd gaan herinneren en op verjaardagen garant staan voor sterke verhalen.
    Zelf bedenk ik me vooral hoe klein Appelscha is..daarom ga ik morgenavond extra genieten van Amstel Live # moedersmoeterevenuit

Liefs mam/Afina