Filipijnen

27 december 2017 - Moalboal, Filipijnen

Hallo mensen,

Ik zit weer in de bus. Ik kwam er al snel achter dat de infrastructuur ook in dit land nog wat te wensen over laat. Het Bus systeem is goed geregeld, maar de wegen kunnen het vele verkeer gewoon niet aan waardoor het vaak lang duurt om relatief korte afstanden af te leggen. Als voorbeeld, het heeft me 26 uur gekost om vanaf Hanoi naar Malapascua te komen, waarvan bijna 10 uur over de laatste 130 km. De lokale mensen zijn echt heel aardig tegen toeristen, ze vinden het geweldig als er een westers iemand bij hun in de bus zit. Eenmaal aangekomen op Malapascua ben ik begonnen met de Padi open water course, waarmee ik voortaan overal mag duiken tot 18 meter diepte. Mijn eerste duik was er een om wat te trainen en skills te oefenen met de instructeur, hoewel ik slechts 25 meter van het strand af zat in het water, zagen we al een slang passeren, en zeepaardje en een aal, Lucky Day. In de 2 dagen erna heb ik nog 5 duiken gemaakt, en het was echt heel mooi, het is elke keer weer net alsof je een duik in een aquarium neemt die je in de dierentuin ziet staan. Op de 4e dag in de ochtend heb ik de zogenoemde tresher shark dive gedaan, waar Malapascua bekend om staat. De tresher shark is een haaiensoort die normaal op ongeveer 100 meter diepte leeft, maar elke ochtend rond 4-6 uur tot 30 meter komt om te jagen. Vroeg opstaan dus, maar het was het helemaal waard. Ik was nog nooit tot 30 meter diep geweest, dus wist niet goed wat ik moest verwachten. Zodra we op 20 meter diepte zaten zagen we de eerste al, en er zouden er nog 11 meer volgen, fantastisch! Ze zien er heel vreemd uit maar om ze in het echt te zien was heel indrukwekkend, op het einde werden we beloond met een reefshark die nog even langs kwam zwemmen. Toen we boven kwamen stond er een prachtige zonsopgang op ons te wachten, waarna we weer richting het eiland vaarden. Gelijk erna heb ik de bus gepakt naar oslob, wat me ook weer 10 uur koste (200km). Ik verblijf in het Noordzee hostel, die een Nederlandse eigenaar heeft. Per toeval zit hier ook een groep Engelsen die ik op Malapascua heb ontmoet dus daarmee gelijk maar een waterval bezocht. Savonds was er een kerstdiner in het hostel, en vervolgens hebben we met een groep kerst gevierd. De dag erna heb ik vroeg in de ochtend gesnorkeld met walvishaaien, wat ook erg indrukwekkend was. Toch was dit anders dan de eerdere haaiensoort, want de walvishaaien worden hier gevoerd zodat ze steeds terugkomen. Er zijn dus mensen wat voors en tegens om dit wel of niet te doen, maar ik vond het te indrukwekkend om niet te doen. Snorkelen naast een dier van bijna 10 meter was dan ook echt bijzonder. Diezelfde dag heb ik de bus gepakt naar Moalboal, een klein vissersdorpje aan de westkant van Cebu. Ik leerde hier gelijk een jongen kennen uit Monaco en daarmee heb ik gegeten en daarna met een groepje naar een bar. Vandaag heb ik een scooter gehuurd en ben ik naar de kawasan falls te gaan, Google dit maar eens. Vervolgens heb ik gesnorkeld hier omdat ik graag schildpadden wou zien, en ook dat is gelukt 👍 Het is hier minder feesten dan in de vorige landen maar ik vermaak me heel goed, qua natuur is het net zo mooi als de binnenlanden van Vietnam, maar dan nog als bonus dat er een hele mooie zee en stranden omheen liggen, en eilandjes overal waar je kijkt. Over 2 dagen vlieg ik naar Melbourne, wat opzich spannend is aangezien ik daar de 30e aan kom, en dus in men eentje in een dag een plek/mensen moet zien te vinden om oud en nieuw te spenderen. Gaat nog wat worden dus.

1. Opa en Oma Hilverda:
    27 december 2017
    Opa is al jaloers op al je belevenissen,hij wou dat hij dat ook nog kon.Veel succes met je verdere reis naar Australie.Wij hopen dat je daar werk vindt.Bedankt voor je verhalen.We wensen je een goed uiteinde en een goed begin in 2018.Liefs Opa en Oma.
  2. Tiny:
    27 december 2017
    Lieve Jørn , fantastisch wat een belevenissen. Om jaloers op te worden! Alvast een heel gelukkig, gezond 2018 gewenst!
  3. Joelca:
    28 december 2017
    Lieve Jörn wat weer een prachtig verslag. Je reist echt je dromen achterna! Wat een fantastische ervaringen allemaal. Je luidt als eerste het nieuwe jaar in. Ik ben ervan overtuigd dat je daar op tijd nieuwe mensen ontmoet hebt om het nieuwe jaar te vieren. Goeie reis dikke kus😘
    Joelca
  4. JP:
    Moi Jörn,
    Goed verhaal man. Klasse dat je deze uitdaging alleen bent aangegaan. Wat een ervaring man! Ik kan alleen maar jaloers zitten lezen.
    Morgen vlieg jij al naar Australië. Tsja, daar had je Oud & NIeuw willen vieren met onze Jorn. Maar ja, die koekenbakker had zijn papiertjes niet op orde. Nait best!
    Hopelijk krijgt hij snel zijn papieren op orde en kan hij ook naar Down Under vliegen. En dan maar verder op pad.
    Hele goede reis en fijne Jaarwisseling. Wij zien het vuurwerk wel voorbij komen op appjes!???
    Groet'n
    JP
  5. Afina Smit:
    Jörn,

Klikt hartstikke mooi allemaal...al zaten wij wel een beetj in spanning. Wat een verhalen over de Filippijnen. Waren echt even bang dat jij mogelijk ook hinder zal hebben van zinkende boten en modderstromen. Gelukkig viel dit mee, al ben ik persoonlijk ook niet zo weg van haaien🤣
    Alvast een goede reis gewenst en heel veel nieuwe ervaringen in Australië. Hoop dat je onze Jorn hier ook weer aantreft.
    Liefs Afina
  6. Gerard:
    28 december 2017
    Dit is geweldig. Ben trots dat je dit zo even doet.hoop nog veel van je belevenissen te lezen. Hoop op een goede verdere reis en een fijne jaarwisseling.
  7. Rika:
    5 januari 2018
    Hé Jörn, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een bijzondere dit keer.
    groeten Kees en Rika