Laatste dagen Vietnam

19 december 2017 - Hanoi, Vietnam

Hallo,

Het laatste verhaal van Vietnam alweer, na een dikke 3 weken rondgereisd te hebben hier zit het er alweer op. Vietnam ging voor mijn gevoel het snelst van allemaal, puur omdat we nogal gehaast waren. Achteraf hadden we net zo goed nog langer kunnen reizen, want de dagen die we gepland hadden in Hanoi voor de verkoop van de motoren hebben niks opgeleverd. Na 4 dagen adverteren op Facebook, flyers ophangen en met andere backpackers praten, zijn we toch langs een mechanic gegaan die er dan een bod op doet. Mijne had wat problemen (waaronder brandstof lekken) waardoor de verkoop aan een backpacker wel erg lastig ging worden. De verschillende kijkers die zijn geweest lieten of niks horen of gingen toch voor een alternatief, erg frustrerend. Het klopt dat de motoren in hanoi een stuk minder waard zijn dan in ho Chi Minh, puur door het hogere aanbod van motoren. De mechanic heeft me uiteindelijk 2.6 miljoen dong gegeven, 100 euro, weg met dat ding. De mechanic bood echter maar 75 euro voor jorn zijn motor, waar hij niet mee akkoord ging. Toen de 2 volgende mechanics hetzelfde zeiden is jorn door de straat gaan rijden om zoveel mogelijk mensen te vragen of ze de motor wouden kopen. Het was bij de 2e persoon echter al raak. Een Australiër, die helemaal geen motor zocht, heeft hem voor 165 euro van hem overgenomen, erg netjes 👌. De rest van de dagen in Hanoi hebben we vrij rustig doorgebracht, beetje gefeest en wat randzaken geregeld. Nu zitten we beide op een ander vliegveld te wachten op de vluchten, ik ga helaas de regen weer tegemoet, en Jorn gaat richting de zon. We hebben 73 dagen samen gereisd en dat is prima bevallen. Al denken we ook dat het wel goed is om even apart iets te doen, hebben we elkaar ook weer wat zinnigs te vertellen. Zoals ik al zei ga ik de regen tegemoet, terwijl ik in de vorige blog duidelijk mijn beklag wel heb gedeeld over de vele regenval. Er is op een eiland een paar 100 km van Cebu af 1000mm regen in een paar dagen gevallen (!) ter vergelijking, in Nederland valt er gemiddeld 880mm per jaar.. Het blijkt namelijk dat er een aantal dagen geleden een best heftige storm overgewaaid is daar, met tenminste 26 doden als gevolg, heftig dus. Wat nogal vervelend is, is dat er waarschijnlijk nog een storm komt rond de kerstdagen, maar een Nederlander op het eiland vertelde me dat de lokalen zich hier niet druk om maken en dat ik rustig die kant op kan komen, beetje geruststelling dus. Omdat de vluchten al geboekt zijn, en ik toch die kant op zal moeten voor mijn vervolgvlucht kan ik niks anders doen dan me er maar bij neer leggen, en hopen op het beste. Toch het feit dat ik mijn poncho zojuist heb ingepakt voor mijn vlucht naar de Filipijnen doet wel een beetje pijn, had gehoopt de komende paar jaar niet meer zo'n ding aan te hoeven. Ik heb in ieder geval heel veel zin in de volgende bestemming, en ben benieuwd naar hoe het is om alleen te zijn, aangezien ik in Groningen na een middagje alleen thuis al bijna tegen de muren begon te praten. We gaan het allemaal zien, groetjess

1. Tiny:
    19 december 2017