Melbourne

9 januari 2018 - Melbourne, Australië

En we zitten weer in de bus! Oh nee toch niet, de bussen zijn hier namelijk zo duur dat we dat maar niet meer doen. Ik moest bij aankomst in Melbourne echt weer even omschakelen, na 3 maanden alleen maar door Aziatische steden te hebben rondgestapt, was het moderne Melbourne een verademing om te zien. Schone lucht, goeie wegen, trams, groene parkjes, en ook de afwezigheid van kokende Aziaten midden op straat vond ik wel fijn. Het deed me weer een beetje aan Europese steden denken, wat vreemd genoeg weer even wennen was. Het gevoel van een Europese stad werd ook wel gauw weggenomen toen ik de eerste winkel binnen liep en de prijzen zag, hoe hou ik het hier ooit langer dan 2 weken uit dacht ik. Ik weet nog dat ik een supermarkt binnenliep voor boodschappen, maar met alleen een pakje melk van de aanbieding naar buiten kwam omdat ik voor de rest alles te duur vond. Ook ben ik gewend om voor 5-10 euro per nacht te kunnen overnachten, maar dat is hier al gauw 20-30, het is bijna zonde om je bed uit te gaan zegmaar. Ik ben nu bijna 2 weken verder, en begin net een beetje uit de "jezus wat is het duur shock" te komen. Oud en nieuw heb ik met ongeveer 30 andere Nederlanders gevierd bij H20, een feest in de haven van Melbourne. Met uitzicht over de stad en de haven, en onbeperkt drank binnen handbereik zijn we het nieuwe jaar in gefeest, helemaal top. Australië, en vooral Sydney staat bekend om zijn prachtige vuurwerkshow. Melbourne is blijkbaar een uitzondering, ik heb aan de generaal van de boschweg wel eens een mooiere vuurwerkshow voorbij zien komen namelijk. Hoe in Veenhuizen het drinken en vieren al rond 12 uur smiddags begint, is het feest hier heel duidelijk van 8 tot 12 en dan begint er al langzaam een einde aan te komen. Dit feest duurde gelukkig nog tot 3 uur, maar over het algemeen is het hier rond 1/2 uur wel klaar. De dagen erna ben ik van hostel geswitched, en ben ik van 5 tot 8 Januari met 3 andere Nederlanders op een kleine roadtrip gegaan. We hadden een auto gehuurd en zijn eerst naar "the grampians" gereden, om de daaropvolgende dagen "the great ocean road" te gaan doen. The grampians is een national park, en the great ocean road is een beroemde route langs (de naam zegt het al) de kust. De route was heel mooi, en vooral het gevoel dat je met al je spullen in de auto zit en daar rond tourt was heel vet. Het klopt wel dat zodra je de stad verlaat hier, er al gauw een hele droge omgeving komt waar grote stukken gewoon helemaal niks is. Dit in combinatie met het extreem hete weer en reisgenoten die alleen maar 80's muziek luisterden in de auto, gaf echt een Australië gevoel. Ondertussen heb ik ook al aardig wat dieren van de Australische wildlife bucketlist kunnen afvinken: kangoeroes, koalas, kaketoes en pelikanen heb ik al op het netvlies gehad de afgelopen dagen. Na 4 dagen zijn onze wegen gister weer gescheiden en ik zit nu weer voor een aantal nachten in het discovery Melbourne hostel. Dit is een immens gebouw met 5 verdiepingen en meer dan 800 bedden, midden in het centrum van Melbourne. Ik wacht hier tot de 11e op Jorn, die dan op Melbourne airport arriveert. Dan maar weer verder zoeken naar werk, of nog een roadtripje maken natuurlijk. Voor de mensen die wat foto's willen zien of de route willen bekijken die ik de afgelopen maanden heb gemaakt, met deze link is dit te vinden: https://www.polarsteps.com/JornHilverda/293069-azie?s=c8fd699b-ab87-41f5-9ccf-271a7203fb45

1. JP:
    9 januari 2018
    Ik vind t mooi: de vergelijking tussen Veenhuizen en Melbourne...haha.
    Lekker bezig kerel. Zelfs al verdiept in de klassieke blijvende popcultuur van de 80's. Daar word je direct veel wijzer van.
    Suc6 in het hete, megadure, maar schone en vuuwerksobere Melbourne. Fijn dat jullie elkaar de 11e weer treffen.
    Help Jorn maar even door zijn "Jezus wat is het hier f*cking duur shock".
    Mazzel!
  2. Joelca:
    9 januari 2018
    Lekker Jörn ben je toch nog beland in Australië...hoe gaaf is dat. Ik kan me heel goed voorstellen dat oud en nieuw in Veenhuizen vergelijkbaar is met Melbourne😂😂
    Hopelijk vinden Jorn en jij samen een leuk baantje om het verblijf in Down under te bekostigen. Ik ben zeer benieuwd wat jullie samen allemaal gaan beleven. Hou ons maar op de hoogte van jullie avonturen.
    Doeiii
  3. Tiny:
    9 januari 2018
    Hoi Jørn, ik zou zo met je willen ruilen! Australië lijkt me geweldig! Hoop dat je snel een baantje vindt, word het iets makkelijker. Geniet ervan!
  4. (Oom) Alle en (tante) Harryet:
    10 januari 2018
    Eindelijk foto's..... Nu weten we ook dat het echt is :)
  5. Afina Smit:
    13 januari 2018
    Melbourne..lijkt me een hele cultuuromslag. Gelukkig behouden jullie het heerlijke weer. Volgende week staat er 38 graden op het programma.
    Blij dat jullie inmiddels weer samen zijn. Nu maar duimen voor een leuk baantje. Als ik je verhaal lees, denk ik dat het goed is dat er zo snel mogelijk wat dollars binnen stromen. Dit geeft ook wat armslag en ruimte om wat van het land te gaan zien.
    Gelukkig hebben jullie de komende dagen goedkoop onderdak..en hebben jullie een Australiër in de buurt met een groot netwerk.
    Weet dat we van harte met jullie meeleven en (bijna) altijd blij zijn iets van jullie te horen.
    Een hele warme groet uit Appelscha
    Liefs mam/Afina