Dat lijkt er meer op

23 oktober 2017 - Chiang Mai, Thailand

Zoals verteld zijn jorn en ik op donderdag 19 oktober van surat thani naar chiang mai gevlogen. Vanaf moment een vonden we dit een betere stad met een leuke sfeer. Omdat we een kwartier lang voor jan lul langs de weg naar taxi's hebben lopen zwaaien, besloten we om eens een uber te gebruiken, binnen 2 minuten stond er een mitsubishi pajero voor onze neus die ons voor een klein prijsje naar het hostel bracht, prima. Uit het lonely planet boekje werd het 'diva guest house' aangeraden, dus deze hadden we alvast voor 2 nachten geboekt. Bij aankomst stonden de 2 vrouwen, door wie het hostel gerund wordt, al voor ons klaar, en de recensies bleken aardig te kloppen. Er kwamen gelijk 20 flyers op tafel met wat we allemaal wel niet konden doen in chiang mai. De eerste dag hebben we ingevuld met het bekijken van 3 tempels en de night market. De tweede dag was 1 groot succesverhaal, of niet. We begonnen de dag met het huren van een scooter, 150 baht, (oftewel €3.75) per dag, heerlijk goedkoop zoals altijd. Met het super handige maps.me navigeerden we door de straten om het centrum uit te komen. De navigatie had echter nog wat opstartproblemen, waardoor ik niet voor 100% voor me aan het kijken was, toen jorn stopte met de scooter had ik alleen mijn voorrem om te remmen, waardoor ik gelijk al van mijn scooter af vloog. Gelukkig viel de schade aan de scooter, en natuurlijk mezelf, reuze mee. Van tevoren hadden we gehoord dat er een grote politiecontrole in de stad stond, maargoed, hoe groot is de kans dat je hier precies in rijdt in een stad met een miljoen inwoners? Natuurlijk, we reden precies op het verkeerde weggetje en werden we vriendelijk verzocht om ons bij de andere scooters te voegen die ook een controle kregen. Wij hebben allebei van tevoren een internationaal rijbewijs gekocht, dus kon ons weinig gebeuren. De agent dacht hier echter anders over en besloot maar gewoon net te doen alsof onze scooter een motor was, en ons een boete van 500 baht op te leggen, meteen even aftikken a.u.b. Na enig protest kwamen we erachter dat ze gewoon iedereen een boete geven, omdat ze altijd wel iets vinden. Betalen maar dus. Het meest belachelijke was echter dat we een briefje kregen van de agenten, die we goed moesten bewaren, als we namelijk nog een keer aangehouden werden, moesten we die laten zien zodat ze wisten dat we al betaald hadden.. We mochten ook gewoon doorrijden daarna, gaat in Nederland wel ietsje anders. We waren onderweg naar de top van de berg naast chiang mai, ongeveer 15 km zigzag weggetjes, wat erg leuk is om te doen met scooter. De temperatuur begon als gauw te dalen, en op driekwart van de berg reden we beide met kippenvel op de armen een klein marktje op. Hier heeft een verpleegkundige mijn schaafplek op mijn been schoongemaakt en verbonden. Vervolgens begonnen we aan de laatste 5 ijskoude kilometers. Terwijl wij daar reden met slippertjes, korte broek en tshirt, vlogen de lange broeken en (winter) jassen ons voorbij. 1 km voor de top zag jorn een gat in de bocht iets te laat, en door het natte wegdek vloog de scooter onder hem vandaan. Een beste open wond op zijn knie, en verscheidene op zijn handen en voeten waren het gevolg. Weer terug naar de verpleegkundige dus.. Daar aangekomen vonden ze dit maar al te leuk, en werd jorn lachend verbonden, terwijl er ongeveer 10 Chinezen omheen foto's stonden te maken. Het was gewoon te koud, en jorn had teveel pijn om de laatste 5 km opnieuw te gaan rijden, dus besloten we maar terug naar beneden te gaan. Hoewel we ons einddoel op 1 km na nooit bereikt hebben, was dit een leuke tocht. Savonds zijn we met nog een andere Nederlander naar een barretje gegaan. Terwijl we aan het poolen waren konden we toezien hoe 2 Thaise jongens elkaar de hersens in sloegen in de boxring te midden van de bar. Naast ons stond een blanke man van rond de 60 met 3 Thaise meisjes van rond de 20 te poolen en te dansen, terwijl hij ze af en toe wat geld gaf, ongelofelijk 😓. Al met al was de keuze om naar het noorden te gaan een hele goede, we ontmoeten overal andere backpackers en de sfeer is heel relaxed. Hiermee beëindig ik de blog van deze dagen, de rest komt later vandaag.

1. Joelca:
    23 oktober 2017
    Heerlijk om jullie verhalen te lezen!
    Foto erbij?? En dan niet van al die pleisters en verband maar van
    Jullie op reis!
    Liefs Joelca
  2. Gerard:
    23 oktober 2017
    Top geweldige ervaring,genietmet nieuwsgierigheid en volle teugen
  3. Afina Smit:
    Wow!! Klinkt als een klok. Ik noem jullie naar anderen toe gewoon : de Jorns
    Dit, omdat jullie namen zo op elkaar lijken. Merkte ik ook in dit verhaal..maar nu klopt het wel..beide Jorns onderuit 😎😎nachtmerrie van alle moeders.
    Gelukkig onze eigen Jorn gisteren live gesproken....was nog niet aan het ijlen vd koorts..
    Wat een prachtplek..had al even gegoogeld op jullie gebied en was erg onder de indruk..prachtig groen, veel water en indrukwekkende uitzichten.
    Hoop dat jullie wonden snel helen..doe voorzichtig en geniet tot je erbij neervalt..zoek een bloedmooie verpleegster ( geldt alleen voor onze Jorn) en laat je verzorgen.
    Dikke knuffel en groeten van ons allemaal
    Mam/Afina
  4. Willem:
    23 oktober 2017
    Mannen, wat leuk om jullie zo te volgen. Blijf genieten!!!